Lépéselőnybe akarunk kerülni

Jánosa Ákos és Szőke Tamás számára a biztató részeredmények ellenére sem úgy alakult az elmúlt szezon, ahogy azt a páros a rajtnál eltervezte. Két bronzérmet is gyűjtöttek a Peugeot kupában, de ez sajnos kevés volt ahhoz, hogy a 2018-ban megszerzett elsőség után újra odaférjenek a bajnokságban, legalább a dobogó alsó fokára. Talán ez is közrejátszott abban, amikor Ákos nagy fába vágta a fejszéjét, és eldöntötte, hogy óriási változásokat eszközöl, a 2020-as esztendőre. Jánosa Ákossal beszélgettünk.

Peugeot kupa, 2WD kupa, illetve kategória bajnokként vártátok a 2019-es év rajtját. Magasra került a léc 2018-ban. Címvédésre készültetek?

A nevezési listát böngészve már a 2019-es esztendő elején tudtuk, hogy nem lesz könnyű a dolgunk, mert sok ügyes és gyors versenyzőpárossal sorsolt össze minket az élet. Persze, természetesen jó lett volna megismételni a sikeres 2018-as évet, örültünk volna, ha újra felállhatunk a dobogó legfelső fokára, de egy picit lentebb sem lettünk volna elkeseredve, ám a kialakult végeredménytől mindenképpen jobb pozícióba vártuk magunkat.

A szerencse elég messze elkerült titeket 2019-ben. Milyen volt az évetek, és mi vezetett odáig, hogy a Peugeot és a 2WD kupában a hetedik, az RC4-es géposztályban pedig a nyolcadik helyen zártátok az esztendőt?

Egerben nem panaszkodtunk, mert bronzéremet akasztottak a nyakunkba az évnyitó futamot követően, bemelegítésnek éppen jó volt az egri futam. A Miskolc Rallye-n, a második helyről sajnos úgy estünk ki, hogy összetört a kocsink, egy szalagkorlátnak csattantunk neki, Mályinkán. A fotók és a látottak alapján nem tűnt vészesnek a mutatvány, de a számok sajnos egészen mást mutattak, mire harcra kész állapotúra faragtuk a kis 208-asunk. Nem volt olcsó mulatság, a teljes évünkre rányomta a bélyegét ez a malőr. Székesfehérváron éppen a dobogó harmadik fokán álltunk, amikor egy műszaki probléma – leszakadt az olajszűrő a helyéről – feladásra kényszerített minket. Nyögvenyelősen indult a futam, nehezen akartak jönni az eredmények, de fokozatosan magunkra találtunk. Csomós Mixiék, Maior Norberték és Szauer Gergőék is nagyon gyorsak voltak, igyekeztünk felvenni a tempójukat. Nem csak Fehérváron, hanem egész évben. Ha mindig minden klappolt volna, akkor a dobogóért folyamatosan versenyben lehettünk volna. Csak a volna, ne lett volna… A Mecsek Rallye-ig tartó hosszú szünetben elutaztunk Rómába, ahol az ERC olaszországi futamán vettünk részt, amit a 2018-as bajnoki címünk mellé kaptunk ajándékba, a Peugeot-tól. Nagyon érdekes, jó, valamint tanulságos hétvége volt, a pozitív és negatív élményeivel egyaránt. Pozitív volt, mert mégiscsak az Európa Bajnokságon mentünk, nívós mezőnyben, új pályákat ismertünk meg és sokat tanultunk. Az volt a terv, hogy a géposztályunkban beférkőzünk a legjobb tíz közé, de hamar szembesültünk vele, hogy ez nem fog menni, mert rettentően vehemensen nyomták a gázt, az ellenfelek. Azt hittük, hogy gyorsak vagyunk, de jókora kijózanító pofont kaptunk a srácoktól. Ez volt a negatív oldala a római kirándulásunknak. A Mecsek Rallye-t szeretem. 2018-ban jól jött ki, majd 2019-ben is kitűnően éreztük magunkat Pécsen. Végre gondtalanul, hibák nélkül, nyugodtan és jókedvűen tudtuk hozni a harmadik helyet Tomival. Ennek köszönhetően egy kicsit vidámabban készülődtünk Nyíregyházára, de én nem voltam túlzottan ráfeszülve a versenyzésre. Ennek az oka egyértelműen látszott a ponttáblázaton. Négy versenyből, a két bronzérem mellé csak két nulla pontot tudtunk összehozni. Felesleges szépíteni, nem álltunk jól egyáltalán a bajnokságban, a záróra pedig a nyakunkon volt. A Rally Hungary-n a „testvérem” Rubóczky Attila foglalt mellettem helyet, a jobb1-ben. A pechszéria azonban így is folytatódott, mert a harmadik szakaszon, Füzéren defektet kaptunk, a gumi pedig szétverte a fékcsövet, így inkább kiálltunk, nem volt értelme a kockáztatásnak. Lemehettünk volna Mádon úgy is, hogy folyik a fékolaj, de minek? Sokan ostoroztak azért, hogy egy defekt miatt nem szabad kiállni, meg nem versenyző az ilyen mentalitású ember, de amikor abban a helyzetben vagy, hogy minden mindegy, akkor nem kockáztatsz meg egy több milliós anyagi kárral járó kiesést. Kizárólag azért, hogy vagánykodj, vagy, hogy a kérkedőknek bizonyíts. Leadtuk a menetlevelet és ezzel le is zártuk az évet. Értelemszerűen a pezsgő maradt a jégen, nem lehettünk elégedettek az elmúlt évünkkel.

Folytatás?

Komoly változások jönnek körülöttem 2020-ban, ez már teljesen biztos. A csapatunk vásárolt egy vadiúj Ford Fiesta R2T-t, ami megtetszett nekem és így rendeltek belőle még egyet.

Bemész a McDonald’s-ba, és csókolom néni, kérek még egy Big Mac-et? 🙂

🙂 Annál azért egy kicsit bonyolultabb volt, de a lényeg, hogy egy legújabb fejlesztésű autót sikerült megvásárolnunk. Félreértés ne essék, nem azért váltunk autót, mert bajunk volt a Peugeot-val, vagy, mert nem éreztük jól magunkat a Peugeot kupában. A szolidabban sikerült év ellenére kizárólag jó emlékeim vannak innen, nagy köszönettel tartozok a Peugeot Hungáriának. De úgy látjuk, hogy a világ, és egyébként a Peugeot is a kis turbós motorok felé halad. Jött a lehetőség, kipróbálhatunk egy ilyen erőforrást, ami manapság még csak a Fordnál elérhető, ezzel most lépéselőnybe kerülhetünk a később ilyen autókra váltó vetélytársakkal szemben.

Hol fogtok a Forddal rajthoz állni?

A csapatvezetőnk, Berényi Laci, azt mondta, hogy a másik Ford Fiesta R2T a Mitropa kupán fog szerepelni, így, ha gondolom, akkor nekünk is összehozhatunk egy külföldi évet. Én rábólintottam az ötletre, egyelőre itt tartunk. Annak viszont nem zárom ki a lehetőségét, hogy itthon is megyünk néhány versenyt 2020-ban, de ezt jelenleg még nem döntöttem el. Úgyhogy nincs más hátra, mint, hogy kérünk egy időpontot az okmányirodába, csináltatunk új személyit, friss útlevelet, és irány a nemzetközi porond.

Fotó: MGR Images

Rallye2.hu – Salánki Gábor

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg másokkal is!